Stimuleer huisartsen om big data bij gesprek met de patiënt te gebruiken

Het gebruik van big data kan dienen als ondersteuning in de praktijkvoering van de huisarts en praktijkondersteuner en in het gesprek met de patiënt. Door het gebruik van big data als beslisondersteuning kan een patiënt met een chronische ziekte veel beter zien welke interventies gewerkt hebben en welke niet. Dat stelt Adriaan Timmers, Huisarts in gezondheidscentrum Wantveld in Noordwijk en ict-adviseur van de stichting Rijnkoepel in gesprek met Skipr nieuwssite.

Meerwaarde
Timmers zou softwarebedrijven willen stimuleren om hun producten zo aan te bieden dat de huisarts het op de werkvloer kan verkopen aan collega’s die daar toch mee moeten durven werken: “Huisartsen hebben er nog geen beeld van en elk nieuw hulpmiddel in de praktijkvoering stuit gewoon op verzet bij de meesten, ‘Ik heb het altijd zo gedaan’ en ‘het gaat prima zo’ dus je zult ze ook moeten laten zien dat het veel meerwaarde heeft.”

Die meerwaarde zit volgens Timmers vooral bij de chronische zorg om inzicht te krijgen in de behandeltrajecten met patiënten met diabetes of een cardiovasculaire aandoening. “Als je dat op een handige manier in beeld weet te brengen, met een beeld ook van welke interventies in die periode al geprobeerd zijn met wat wel lukt en wat niet lukt, dan heb je een ander type gesprek met de patiënt over wat voor zorgplan je samen af kan spreken.”

Bron: Skipr